Wednesday, September 12, 2007

Ramadhan 2 zaman...

salam ramadhan buat semua...

Ramadhan ertinya kita serupa, peluangnya sama.
natijah berbeza
Begitulah sama ratanya peluang beribadah yang diberikan Allah s.w.t kepada semua umat Islam melalui bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan, yang membezakan antara kita semua ialah natijah sesudah bulan Ramadhan berlalu meninggalkan kita nanti. Oleh itu, rebutlah peluang ini sebaik2nya, terpulang pada diri masing2 bagaimana untuk memanafaatkan peluang ini..
Ramadhan mereka gemilang cemerlang mukmin berjasa di awal zaman
ramdhan kami malang terbuang mukmin berdosa di akhir zaman
Umat Islam di awal zzaman, amat berbeza dengan umat Islam di zaman kita sekarang ini dari segi penghayatan Ramadhan dan sebagainya. Ramadhan mereka dipergunakan dengan sebaik2nya kerana Ramadhan hanya datang setahun sekali. Ramadhan umat di zaman sekarang iaitu kita semua amat jauh berbeza. Kita penuhi bulan yang mulia ini dengan dosa dan noda seolah2 tiada beza antara bulan Ramadhan dan bulan2 yang lain.
Mereka gembira kerana kedatanganmu,
kami gembira dengan pemergianmu
Mereka (umat terdahulu) akan rasa terlalu gembira apabila dikhabarkan dengan kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak dan mereka akan bersedih dengan pemergian bulan yang penuh dengan keberkatan ini, kerana mereka sedih dan khuatir seandainya mereka tidak berpeluang lagi untuk bertemu dengan bulan Ramadhan pada tahun yang akan datang. Dalam bulan Ramadhanlah, pahala segala ibadah digandakan dan doa diterima. Tetapi apa yang berlaku dengan kita pada hari ini amat berbeza, kita lebih gembira dengan pemergian ramadhan, kita akan sibuk mengemas rumah, mengganti itu dan ini khususnya di penghujung Ramadhan kerana ingin menyambut kedatangan Syawal yang belum tentu layak bagi kita untuk menyambutnya...
Malam mereka meriah disimbah nur al-Quran,
tapi malam kami muram bertemu dengkur...
Mereka mengisi malam2 Ramadhan mereka dengan pelbagai ibadah sunnah. Gelap malam mereka disinari dan diterangi dengan nur al-Quran dan qiamullail. Mereka rasa amat rugi jika menghabiskan malam di bulan ini dengan melelapkan mata. Kita, malam kita hanya dihiasi dengan bunyi dengkuran di atas katil. Malam Ramadhan kita tidak secerah malam mereka. Adakah kita tidak terasa apa2 kerugian dengan membiarkan malam2 di bulan Ramadhan pergi begitu sahaja?
Mereka berlumba mengejar maghfirah tapi kami lesu di buru nafsu
hati mereka bercahaya di gilap taqwa
jiwa kami gelap di dera dosa
Mereka akan sentiasa berlumba diantara mereka dalam mencari keampunan Allah disepanjang bulan yang mulia ini. Hati2 mereka akan sentiasa bercahaya setelah digilap dengan taqwa yang sebenarnya. Tapi kita di zaman ini, tidak punya semangat seperti mereka, kita terus lesu di buru dan i buai nafsu. Manakala hati2 kita, terus gelap didera dosa yang timbul dari hasutan nafsu dan syahwat.. Layakkah kita menyambut Syawal dengan keadaan kita yang sebegini rupa?
Takbir mereka takbir kemenangan hadiah mujahadah sebulan ramadhan,
takbir kami lesu tak bermaya tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga
Menjelangnya satu Syawal, takbir bergema tanda kemenangan. Tapi takbir ini hanya berhak dimiliki mereka yang benar2 bermujahadah disepanajang bulan Ramadhan dalam melawan hasutan hawa nafsu. Mereka, umat Islam di awal zaman yang benar2 mujahadah melawan nafsu dan menghidupkan Ramadhan, merekalah yang layak bergembira di hari raya dan dalam pada ini pun mereka masih mengatakan mereka tidak layak menyambut Syawal. Kita di zaman ini, yang tidak pernah menghargai kehadiran Ramadhan, kalah dengan hasutan nafsu dan syahwat, mengaku yang kita layak menjadi orang yang meraikan kemenangan di bulan Syawal. Sedarkah kita akan semua ini? apakah kita tidak terasa sedikit malu pun kepada diri sendiri dan paling tinggi kepada Allah? puasa tak seberapa, tapi persiapan raya tidak terkata...
Takbir umat di awal zaman, merupakan takbir kemenangan, hadiah buat mereka yang telah bermujahadah di bulan Ramadhan, takbir kita pula, hanya lesu dan penuh tidak bermaya, itu tandanya kita kalah dan lemah tidak berdaya. Puasa kita hanya sekadar menahan lapar dan dahaga. Kembalilah kita semua kepada jalan yang sebenarnya selagi kita masih berpeluang bertemu Ramadhan ini...
Puasa itu mampu untuk menyucika dosa. Oleh itu sambutlah gerbang Ramadhan ini dengan meriah seperti mana meriahnya kita menyambut kedatangan Syawal. Jika ada istilah 'raya sakan' mengapa pula tiada istilah 'puasa sakan' ? hormatilah Ramadhan, hayatilah ia dan pergunakanlah ia agar kita semua di rahmati Allah dan tidak tergolong dalam golongan orang yang rugi kerana mensia2kan Ramadhan..
Syukran jaziilan...

No comments: