Sunday, August 19, 2007

Di sebalik Nama...

salam untuk semua...

'Budak Irbid Buta'(B.I.B) adalah satu nama yang dimbil tuan punya blog ni sempena nama kugirannya dalam satu persembahan di irbid,Jordan. Saya ingin bercerita sedikit mengenai nama ini dan kaitannya dengan tuan punye blog ni..
Tuan punye blog ni mencipta nama blog ni sewaktu berada di Irbid,Jordan. Perkataan buta diambil berdasarkan matanya yang telah pun buta sebelah,iaitu belah kanan dan sekarang dia hanya melihat dengan menggunakan tak sampai setengah mata!
Matanya ditarik sejak tahun 2000 dan kini telah masuk tempoh tujuh tahun die berkeadaan seperti ini.Cerita ini bukan untuk menagih simpati dan bantuan dari sesiapa pun tapi sekadar untuk memberitahu kepada mereka yang masih tak tahu.
Mata kirinya yang kini hanya tinggal tak sampai 5% lah yang membantu die untuk terus hidup dan bertahan lebih2 lagi di negara arab ini.
Kisah bermula pada akhir thn 1999 apabila matanya mula tak nampak pada waktu malam dan die akan nampak warna pelangi disetiap lampu putih dan setiap kali bangun dari tidur matanya akan terang seperti biasa.
Masuk awal 2000, keadaan matanya makin teruk,disangkakan power spek yang bertambah,tapi bukan,sebaliknya masalah besar yang melanda. Bulan April 2000, die ditahan di wad hospital sultanah aminah(HSA)Johor.
Menjalani operation mata kanan dan kiri pada pertengahan dan hujung bulan April. Keadaannya sekarang, bila berjalan,perlu menghafal dan membiasakan drinya dlm tempat yang die berada.
Bila mahu mengenal seseorang,die takkan dpt mengenali seseorang itu seperti manusia lain.Jumpe dan berbual hari ini, die akan lupe pada esok harinya kerana matanya sudah tidak lagi dapat cam seseorang itu melainkan seseorang itu mempunyai kelainan pada fizikal atau suara.Bila mahu bersalam dengan seseorang,orang itu perlu memegang tangannya kerana die takkan nmpak tangan orang yang ingin bersalam dengannya.Jika orang itu tak lakukan seperti ini,die takkan salaam orang itu dan janganlah menganggap die seorang yang sombong kerana tak bersalam dengan seseorang kerana itulah hakikat matanya.
Pada waktu malam yang tiada cahaya,lagi sukar baginya untuk berjalan sendirian melainkan jalan itu sudah biasa dilaluinya.Sudah beberapa kali die terhantuk pada tiang,pintu,terlanggar orang,rak buku dan lain2 lagi.
Bukan kehendaknya ingin jadi begini, tapi Allah berkehendakkan sepeti ini untuk die. Bagi mereka yang masih punyai mata yang sempurna, peliharalah mata kalian kerana bila sudah tiada mata atau sudah ditarik sebahagian dari mata kita, hidup seakan tiada apa erti. Ingat,'Biar patah dari buta'..

Harap,selepas membaca ruangan ini,bagi mereka yang tak tahu keadaan tuan empunya blog ini,dapatlah memahami keadaannya.Janganlah anggap die seorang yang sombong atau tak ingat kawan dan sebagainya.Sesungguhnya,mereka yang mengenalinya,lebih tahu dia seorang yang bagaimana...
Terima kasih diatas segala sokongan dan bantuan..

Syukran jaziilan..

5 comments:

MAHA said...

boleh ana kenal siapa gerangan empunya blog ni...
rasa macam kenal...

Mawar Berduri said...

semoga terus cekal dan tabah dlm mengharungi hidup yang sekejap cuma... anta perlu rasa beruntung rather than org yang tidak pernah melihat warna- warni alam ini.

p/s: sori klu tersinggung.. tp itulah hakikatnya..

BAR,uia

madt said said...

sabar jela abg hilmi.. saye hanya mampu berdoa semoga satu hari nanti mata abg hilmi tu elok balik macam biase.. mesti ade care.. xpe, nanti saye blaja camne nak operate mate org, then saye operate mate abg hilmi pulak, ok? hehe (ni serius ni ;p)

ape2pun semoga tabah manghadapi hidup.. saye ade je kt sini kalu abg hilmi nak mintak tolong.. lagi berat dugaan yg kite dpt sbnrnye lagi sayang allah dgn kite. semoga kite semua mendapat rahmat & kasih sayangNya~

Anonymous said...

tahniah atas kesabaran
kagum dengan semangat yang tidak luntur untuk menuntut ilmu

salam perjuangan

Anonymous said...

saya doakan semoga terus tabah.

apa-apa pun, lets enjoy saki-baki kehidupan yg masih ada untuk kita.
'Enjoy' maksud saya buat sehabis baik demi akhirat yang abadi. Itulah nikmat yang Allah beri pada kita, jangan kita lupa.