Sunday, August 12, 2007

ni'mat terasa bila ditarik...

Terkadang manusia leka dengan setiap ni'mat yang dihamparkan pada mereka,hanya tersedar bila diuji.
Terdapat juga manusia yang setelah diuji masih lagi tidak sedar.

Segala ni'mat yang diberikan Allah kepada kita wajib untuk disyukuri.Usahlah kita terasa ni'matnya kurniaan Allah setelah segalanya diambil semula.
Tak perlu kita melihat pada ni'mat yang jauh dari kita. Cukuplah kita merenungkan tentang ni'mat anggota badan kita yang dikurniakan dan diciptakan sesempurna ini.

Apakah dengan kita mempunyai dua mata dan telinga, dua kaki dan tangan, satu hidung,,lidah dan sebagainya. Ada manusia yang menggunakan semua pemberian ini pada tempat yang sepatutnya dan ada pula yang sebaliknya.
Ada juga yang setelah ditarik sebahagian dari ni'mat ini, baru tersentak dan terasa akan kehilangannya. Sebagai contoh, ni'mat mata yang tiada gantinya bila diambil semula melainkan dengan izin Allah untuk memberikannya buat kali ke dua. Agak beruntung bila manusia yang diambil penglihatannya, dia terasa dirinya banyak membuat dosa melalui mata.
Agak malang dan mengapa harus ada segelintir manusia yang bila ni'mat penglihatannya diambil sedikit masih lagi punyai keinginan untuk melihat apa yang tak sepatutnya dilihat.Bila sebelah tangannya diambil masih lagi mahu mencuri. Bilakah golongan seperti ini akan terjaga dari kelalaian walaupun telah ditegur..

Bagi mereka yang tidak pernah diuji dengan sebarang ujian atau penyakit dan sebagainya, janganlah sesekali rasa bangga dan senang duduk kerana antara tanda kasih sayang Allah ialah dengan menguji kita dengan sesuatu ujian atau penyakit, kerana salah satu cara Allah ingin menghapuskan dosa kita adalah dengan memberi ujian pada kita.
Jika kita tidak diuji dengan sebarang ujian, kita harus muhasabah semula diri kita kerana ditakuti kita sudah terlalu jauh dengan kasih sayang Allah sedangkan kasih dan cinta Allah itulah yang patut kita tagih.

Selama ini kita leka dengan ni'mat sehingga kita terjerumus ke dalam dosa. Selama ini kerana ni'mat, kita jauh dari Allah. Selama ini kita ingkar pada Allah sedangkan Allah telah banyak memberi kita ni'mat yang tidak mampu dihitung.
Bangunlah kita semua dari segala kelalaian dan kealpaan kita terhadap ni'mat duniawi yang tiada kekalnya. Kita tidak tahu bila ajal kita akan bertamu dan di mana jasad kita akan disemadikan. Dari itu bersedialah kita pada setiap ketika. izrael seringkali menjenguk kita pada setiap hari dan kita hanya menunggu masa untuk Izrael menjenguk kita dengan tujuan untuk membawa kita kembali pada Allah...Semoga Allah memberi kasih dan ampunNYA pada kita semua..

Syukran jaziilan...

2 comments:

Mawar Berduri said...

salam..

rasa mcm prnah ku dengar tajuk ni, tp di mane yek.. ?? :)

la ba'sa bihi.. semua yg datang dr manusia asalnya dr ALLAH jua.. so, ape yg terhasil dari kita semuanya hanya pinjaman semata2.. dariNya kita datang, kepadaNya jualah kita kembali..

BARAKALLAHUFIK..!

marsteello said...

nice.
really touching.
hope the writings will still go on.

salam drpd irbid. ;)